Explosie
Explosie

De explosie in het aantal webwinkels in 2014 is goed merkbaar geweest vorig jaar. Dankzij de vele websites die mensen aanbevolen hebben om zelf te gaan starten op de markt vol kansen, zijn er veel nieuwe websites bijgekomen waar producten en diensten op verkocht worden. De sterke stijging in het aantal websites is echter nu pas echt goed te merken. De jaarafsluiting laat immers de cijfers zien en de gevestigde orde heeft weinig gemerkt van de vele starters op de markt. De vele starters hebben echter wel ondervonden dat het moeilijker is dan het lijkt. De algemene opinie: ‘Met verkoop aan vrienden en familie kom je er niet.’

Duizenden euro’s verlies

De mensen die massaal de markt opgegaan zijn met een lijstje met dingen waar ze op moesten letten, hebben ondervonden dat het lang niet zo eenvoudig is als overal gesteld wordt. Velen zijn dan ook de fout ingegaan door zonder een ondernemingsplan te gaan beginnen. Dit zijn de mensen die nu met de schulden zijn komen te zitten, waar zij zich geen raad mee weten. De markt heeft zeker kansen laten vallen in 2014, maar wie ingezet heeft op de verkeerde producten, die heeft veel verliezen moeten incasseren. Wat is er nou vooral fout gegaan?

• Inkoop van onverkoopbare producten
• Teveel investering in een website
• Gebrek aan kennis van internet
• Gebrek aan kennis van marketing
• Volledige afhankelijkheid van de diensten van andere mensen

Wat dat betreft kan er maar één conclusie getrokken worden. Schoenmaker blijf bij je leest.